Jogurtti-murokupit

Posted by on touko 22, 2018 in Jälkiruoat, Keksit ja pikkuleivät, Välipalat
No Comments

Muuttoon on aikaa enää muutama yö ja kulunut kuukausi on ollut hektinen uutta kotia remontoidessa ja vanhaa pakatessa laatikoihin. Samalla toki perusarkea pyörittäen. Kokkailulle ja leipomisellekin on aikaa jäänyt paljon normaalia vähemmän ja siksipä myös blogissa on ollut hiljaisempaa.

Tässä vaiheessa muuttoprojektia keittiössäkin on esillä enää vain pakolliset muutamat astiat ja ruoanlaittovälineet. Samalla ihana hellekin on houkutellut pois keittiöstä ja uunin äärestä. Niinpä olen panostanut mahdollisimman helppoihin, nopeisiin ja yksinkertaisiin syötäviin.

Nämä jogutti-murokupit syntyvät vain muutamasta raaka-aineesta ja lähes itsekseen. Vaihtelua saa mukavasti valitsemalla erilaisia muroja, myslejä ja ganolaa kupin pohjalle ja vaihtelemalla täytteen jogurtin makua ja päälle tulevia marjoja ja hedelmiä. Meillä esikoisen lempparit syntyvät riisimuroista, mansikkajogurtista ja vadelmista.

Kookospohjaisia jogurttejakin löytyy nykyään hyvä valikoima suuremmista ruokakaupoista. Meillä eniten ovat käytössä Happy Coco -jogurtit, joissa makuina löytyy naturalin lisäksi ainakin mansikka, vanilja ja mango sekä Coconut Collaborativen jogurtit (natural ja mustikka).



♥ sopivia muroja, mysliä tai granolaa
♥ kookosöljyä
♥ sopivaa jogurttia (esim. Happy Coco mansikka)
♥ marjoja, granaattiomenansiemeniä, pieniä hedelmäpaloja

Ota esille silikonisia muffinsivuokia. Sekoita kulhossa muroihin/mysliin juoksevaa kookosöljyä sen verran, että sekoitellessa öljyä tarttuu murojen pintaan. Annostele muro-kookosöljyseosta muffinsivuokiin noin 1 rkl/vuoka. Tasoita seos vuokien pohjalle. Lusikoi jogurttia muroseoksen päälle noin 2 rkl/vuoka. Asettele jogurtin päälle vuokiin marjoja tai granaattiomenansiemeniä. Laita jähmettymään pakastimeen muutamaksi tunniksi. Ennen tarjoilua irrota muffinisvuoista ja anna sulaa 5-10 minuuttia. Nauti!

Kaikettomat munkkirinkilät

Posted by on huhti 29, 2018 in Jälkiruoat, Kakut ja piirakat, Keksit ja pikkuleivät
No Comments

Tänä vappuna olin aikonut oikaista. Olin ajatellut löytäväni uusilta Lautasella-messuilta lapsilleni sopivia valmiita munkkeja tai donitseja ja näin ollen olla leipomatta itse munkkeja. Munkkien tekeminen on perinteisesti kuulunut vappuumme, mutta nyt muuton ja remontin lähestyessä ei aikaa tuntunut tähän riittävän. Messuilta ei kuitenkaan sopivia munkkeja meille löytynyt vaikka muuten vaikka mitä uutta ja ihanaa lapsille toinkin.

Oli siis tartuttava toimeen. Lautasella-messuilta olin ostanut Moilas Pulla&Munkki Mix -jauhoseosta ja saanut näytepakkauksen pian markkinoille tulevaa kananmunankorviketta vEGGsiä. Aiemmin olin lukenut uunissa tehtävistä hieman tavallisisa vähärasvaisemmista munkeista, joten nämä yhdistämällä syntyivät helpot ja herkulliset kaikettomat munkkirinkilät uunissa.

Ohjeen vEGGsin voi korvata jollain muulla kananmunankorvikkeella tai jättää tarvittaessa vaikka kokonaan pois. Uusi vEGGs on 100% kasviperäinen kananmunankorvike, joka sisältää tapiokajauhoa, perunatärkkelystä, psylliumia, inuliinia, guargamia, suolaa ja luonnollista väriainetta (kasvikarotenoidit). vEGGs on jauhetta, joka sekoitetaan veteen ja annetaan tekeytyä kolmen minuutin ajan. Pakkauksessa on mukana kaksi mittalusikkaa. Tuotteen tuoksu on aika erikoinen, mutta valmiissa leivonnaisessa ei sitä enää ole jäljellä. Näissä munkkirinkelöissä vEGGs tuntuu toimivan hyvin tuoden kuohkeutta ja rakennetta.

Munkit ovat parhaimmillaan uuntuoreina, mutta me herkuttelemme näillä vasta huomenna tulevassa uudessa kodissamme uusien naapureiden loistavassa seurassa!

Iloista vappua kaikille!



♥ 2,5 dl riisimaitoa
♥ 25 g tuorehiivaa
♥ 1 tl kardemummaa
♥ (1 vEGGs “muna”)
♥ 0,75 dl juoksevaa maidotonta margariinia
♥ 7 dl pullajauhoseosta (esim. Moilas Pulla&Munkki Mix)

♥ 3 dl öljyä tai 250 g munkinpaistorasvaa sulatettuna

Liuota hiiva kädenlämpöiseen riisimaitoon. (Tee vEGGs “muna” ja lisää joukkoon). Lisää kardemumma ja noin puolet jauhoista koko ajan kevyesti sekoittaen. Lisää juokseva margariini ja loput jauuhot. Vaivaa taikinaa yleiskoneella tai sähkövatkaimen taikinakoukuilla muutaman minuutin ajan voimakkaasti.

Kumoa taikina kevyesti jauhotetulle alustalle ja taputtele se käsin noin 1 cm paksuiseksi levyksi. Ota juomalasilla taikinalevystä ympyröitä ja nosta ne leivinpaperin päälle. Tee taikinaympyröiden keskelle reikä omenaporalla tai sormella ja venytä sitä hieman.

Anna munkkirinkilöiden kohota lämpimässä paikassa liinan alla puolisen tuntia. Kuumenna uuni 225 asteeseen.

Mittaa öljy tai sulatettu munkinpaistorasva kulhoon ja kasta jokainen munkkirinkilä kokonaan öljyyn. Reikäkauha on tässä oiva apuri. Nosta munkit uunipellille leivinpaperin päälle ja paista noin 10 minuuttia.

Kierittele munkkirinkilät heti uunista ottamisen jälkeen sokerissa.

Lautasella-uutuustapahtuma 27.-28.4.2018 – vihdoin messut myös allergiaperheille!

Posted by on huhti 4, 2018 in Yleinen
No Comments

Helsingin messukeskuksen valloittaa huhtikuun lopulla erikoisruokavalioihin keskittyvä Lautasella-tapahtuma. Tapahtumassa esittäytyvät omilla alueillaan gluteeniton ruoka, muut erikoisruokavaliot, kasvis- ja vegaaniruoka sekä elävä- ja raakaravinto.

Tarjolla on uutuustuotteita, herkkujen maistelua, ostosmahdollisuuksia, luentoja, tietoiskuja ja näytöskeittiön esityksiä.

Kahden moniallergisen lapsen äitinä ja kaikettoman ruoan laittajana odotan innolla erityisesti ruoka-aineallergioihin liittyviä luentoja sekä erilaisiin tuoteuutuuksiin tutustumista.

Tapahtumassa luvataan olevan paikalla runsaasti niin terveyden kuin ravitsemuksenkin asiantuntijoita, joilta voi käydä kysymässä neuvoa ruoka-allergiakysymyksissä.

Tapahtuman luentotarjonta on laaja ja mielellään kävisin kuuntelemassa vaikka kaikki, mutta erityisesti aion olla paikalla kuuntelemassa allergioihin ja ruonlaittoon liittyviä esityksiä.

Perjantaina luennoimassa on mm. lastentautien erikoislääkäri, lastenallergologi Peter Csonka aiheenaan anafylaksian tunnistaminen ja hoito. Elintärkeä aihe kaikille vakavasti allergisille ja heidän läheisilleen.

Samasta aiheesta jatkaa lauantaina vertaisryhmänohjaaja Marjo Lehtinen keskittyen hengenvaaralliseen allergiaan lapsiperheessä.

Kaikettomaan ruoanlaittoon voi saada vinkkejä ruoka-allergianeuvoja, dieettikokki Tuula Jokisen luennolta ”Miten korvaan maidon, munan ja viljoja ruoanlaitossa?”

Lisävinkkejä leivontaan saa myös Keliakialiiton asiantuntija Marjo Jokisen gluteenitonta leivontaa koskevasta luennosta sekä ravitsemusasiantuntija Sanna Arnalan opastuksesta gluteenittomien viljojen monipuolisesta käytöstä.

Ehdottomasti haluan kuulla myös funktionaalisen ravitsemuksen asiantuntijan Susanna Juvosen luennon ”Suoliston mikrobiomi – ruoki myös suolistosi asukkaita”. Monilla ruoka-aineille reagoivilla syy oireilulle tuntuu useinkin löytyvän suolistosta ja aihe puhututtaa paljon myös eri vertaistukiryhmissä.

Tapahtumassa on esillä myös Erimenu-palvelu, joka on erityisruokavalioverkkopalvelu. Palveluun on koottuna ruokaohjeita ja tuotetietoa erityisruokavalioita noudattaville.

Erityisesti allergiataipaleemme alussa koin tämän palvelun suureksi avuksi arjen kokkailuissa. Palvelu on hiljattain uudistunut ja vaikuttaa nyt olevan entistäkin helpommin käytettävä ja paremmin kohderyhmäänsä palveleva.

Lautasella –tapahtuma lupaa tarjota myös runsaan valikoiman erilaisia uutuustuotteita, maistiaisia ja tarjouksia. Itse bongasin jo ainakin Semperin pakettitarjouksen jauhoseoksista ja odotan löytäväni lapsilleni sopivia uusiakin tuotteita.

Huhtikuun 27.-28. päivinä 2018 minut siis löytää Lautasella –tapahtumasta.

Jos sinäkin haluat mukaan, pysy kuulolla! Ensi viikolla arvon blogini Facebook-sivulla kaksi lippua tapahtumaan!