Ninja-keksit eli kikhernetangot

Posted by on syys 18, 2017 in Keksit ja pikkuleivät, Välipalat
No Comments

Tähystysreissumme Tampereelle sujui hyvin. Ruokatorvi, vatsalaukku ja suoliston alkupää olivat näyttäneet hyvälle ja nukutus sujui ongelmitta. Koepalatuloksia vielä odottelemme. Reissuun yhdistetty Cars 3 -elokuva, hotelliyö ja Ninjago-legopaketti jättivät kuopuksellekin matkasta hyvän mielen ja muistot.

Tähystyksen yhteydessä pojan nukkuessa otettiin myös runsaasti verikokeita, mm. ravitsemuslabroja ja allergiakokeita. Kaikki ravitsemusarvot olivat rajatusta ruokavaliosta ja valikoivasta syömisestä huolimatta kunnossa. Vaivannäkö ruoanlaitossa on siis kannattanut. Allergiakokeissa samat vanhat arvot olivat edelleen korkealla (mm. maito ja muna), joten kovin pian ei kannattane allergioiden väistymistä odotella.

Vaikka ravitsemuslabrat kuopuksella nyt olivatkin kunnossa, vaatii riittävän proteiinin saannin turvaaminen hänelle aina hieman pohdintaa ja vaivaa. Kuopuseltahan on poissa ruokavaliosta mm. proteiinipitoiset maito, muna, soija ja pähkinät eikä hän syö mielellään lihaa, kalaa tai kanaa, joten proteiinit jäävät helposti niukoiksi. Yritänkin siis jatkuvasti keksiä uusia ruokia ja leivonnaisia, joihin saisin ujutettua protskuja kuopuksellekin maistuvaan muotoon.

Nämä kikhernemassasta paistetut tangot ovat uusin onnistunut leipomukseni. Meillä nämä tunnetaan nimellä Ninja-keksit. Kuopus on vannoutunut Lego Ninjagon fani ja syömällä näitä keksejä hän uskoo tulevansa yhtä voimakkaaksi kuin ihailemansa ninjat. Ja oikeilla jäljillä toki onkin, sillä proteiinia näissä on ilahduttavan paljon.

Vinkki! Kikhernetölkistä ylijäävä liemi kannattaa ottaa talteen ja tehdä siitä esimerkiksi marenkeja, juustokakkutäytettä tai jäätelöä (Kaiketon, sivu 169). Se säilyy mainiosti jääkaapissa ilmatiiviissä rasiassa sellaisenaan muutaman päivän.



♥ 1 tlk kikherneitä
♥ 1 valkosipulinkynsi
♥ 1 tl sitruunamehua
♥ 3 rkl öljyä
♥ 0,5 dl gluteenitonta jauhoseosta (esim. FinMix)
♥ 1 tl paprikajauhetta
♥ Suolaa
♥ Mustapippuria

Valuta ja huuhtele kikherneet. Mittaa kaikki ainekset tehosekoittimeen tai monitoimikoneeseen. Jauha tasaiseksi, pehmeäksi massaksi. Lusikoi massa pursotinpussiin ja pursota haluamasi pituisia tankoja leivinpaperoidulle uunipellille. Paista 200 asteisessa uunissa 15 minuuttia. Sammuta uuni ja anna tankojen olla uunissa jälkilämmössä vielä 10-20 minuuttia. Anna tankojen jäähtyä rauhassa. Säilytä ilmatiiviissä rasiassa.

Punajuuri-jauhelihavuoka

Posted by on syys 2, 2017 in Reseptit - ruoka
No Comments

Ensi viikolla on luvassa retki Tampereelle. Tällä kertaa kyseessä ei ole työ- eikä huvimatka, vaan vien kuopuksen gastroskopiaan (ruokatorven tähystys) samalle lääkärille, joka aikanaan diagnosoi esikoisen eosinofiilisen esofagiitin.

Kuopuksen oireilu on tuntunut pitkään jäävän esikoisen hankalamman tilanteen jalkoihin. Heräsin tilanteeseen oikeastaan vasta uusimpien ruokakokeiluiden ja puolivuosittaisen allergialääkärikäynnin myötä.

Kuopus on nyt 5,5-vuotias ja säännöllinen allergialääkitys sekä happosalpaajat ovat jatkuvassa käytössä. Lääkkeiden vähentämistä on säännöllisesti yritetty siinä onnistumatta. Uusia ruoka-aineitakaan ei aikoihin ole saatu ruokavalioon oireiden tai valikoivuuden vuoksi. Viimeisimmät kokeilut (hirssi, tattari, kaura, vehnä) kaatuivat kaikki refluksin pahenemiseen.

On sydäntäsärkevää lohduttaa pientä poikaa, joka ensin on innoissaan syönyt uusia ruokiaan ja sitten kärsii jatkuvista refluksinousuista ja vatsakivuista. Nyt ikääkin on jo sen verran, että hän osaa itsekin kuvata oloaan: ruoka nousee hissillä suuhun, lima nousee kurkkuun ja jää sinne jumiin, rintaan sattuu, masuun sattuu ja on huono olo.

Palasimme siis takaisin tuttuun ja turvalliseen. Hieman uutta kokeilimme punajuuren muodossa, riisin ja jauhelihan seassa. Kuopus ei kyllä uskaltautunut edes maistamaan muistaessaan aiemmat huonot kokemukset kokeiluista.

Tähän punajuurivuokaan saimme punajuuret ja sipulit suoraan siirtolapuutarhan kasvimaasta. Myös vuoan kanssa tarjottavaan salaattiin saimme kirsikkatomaatteja, kurkkua, salaattia ja ruohosipulia puutarhasta. Ja hyvää tuli! Mummon rakkaudella kasvattamat juurekset ja kasvikset maistuvat niin uskomattoman paljon paremmilta, kuin kaupan hevi-osastolta ostetut vastaavat!



♥ 3-4 keskikokoista punajuurta
♥ 1 dl puuroriisiä
♥ 5 dl vettä
♥ 1 tl liha- tai kasvisfondia
♥ 400 g jauhelihaa
♥1 sipuli (tai 1 rkl sipulijauhetta)
♥suolaa, maustepippuria
♥2 tl kuivattua basilikaa
♥4 dl sopivaa kasviruokakermaa

Voitele tai öljyä laakea uunivuoka. Kuori punajuuret ja raasta ne hienoksi raastimella. Laita punajuuriraaste uunivuokaan.

Ruskista jauheliha paistinpannussa. Lisää lopussa pannulle sipuli pieneksi hienonnettuna ja anna pehmentyä. Mausta jauheliha suolalla, maustepippurilla ja kuivatulla basilikalla (sekä tarvittaessa sipulijauheella). Kumoa vuokaan punajuuriraasteen joukkoon.

Mittaa kattilaan vesi ja kiehauta. Lisää joukkoon fondi sekä puuroriisi. Keitä riisiä 10 minuuttia. Kaada puolikypsä riisi sekä jäljelle jäänyt vesi vuokaan punajuurien ja jauhelihan joukkoon.

Sekoita vuoassa riisi, jauheliha sekä punajuuriraaste tasaisesti sekaisin. Kaada joukkoon kasviruokakerma ja sekoita vielä kevyesti. Paista uunissa 200 asteessa noin tunti. Anna vetäytyä ennen tarjoilua. Koristele vuoka tuoreilla basilikanlehdillä ja tarjoile salaatin kera.

Polentaranskalaiset

Posted by on elo 19, 2017 in Välipalat
No Comments

Syyslukukausi on pyörähtänyt käyntiin. Esikoinen siirtyi kolmannelle luokalle ja kuopuskin on jo viskari. Hyvissä ajoin ennen koulun ja päivähoidon alkua oli hankittu uudet kynät ja kumit, penaali, reput, tossut ja muut. Allergiaperheissä tämä ei kuitenkaan riitä.

Joka vuosi kouluun ja päivähoitoon on toimitettava uusi lääkärinlausunto erityisruokavalioista. Tämä vaatii usein lääkärikäynnin ja joskus myös altistuksia. Meillä kaikki on ennallaan, joten lausunnot saimme soittamalla.

Esikoisen asioissa pelkkä lausunto ei riitä vaan olin ennen koulun alkua yhteydessä koulun terveydenhoitajaan, koulun keittiöön, uuteen opettajaan ja leikkipuiston iltapäivätoiminnan ohjaajiin. Kaikkien kanssa käytiin läpi ruokavalio, oireet ja lääkitykset. Uuden opettajan kanssa tapasin vielä kasvotustenkin ja kävimme läpi mm. EpiPenin käyttöä.

Aiemmin esikoinen on koulupäivien jälkeen ollut iltapäiväkerhossa, missä hänelle on valmistettu oma välipala ruokavalionsa mukaan. Tänä vuonna kerhoon pääsy ei enää ollut mahdollista vaan iltapäivätoiminta tapahtuu leikkipuistossa. Muut lapset saavat korvausta vastaan puistossa välipalan, mutta erityisruokavalioiselle tämä ei onnistu. Välipala on kyllä mahdollista saada joko maidottomana tai gluteenittomana, mutta useamman allergian esiintyessä yhdessä ei ole muita vaihtoehtoja kuin ottaa omat eväät mukaan.

Erilaisia vaihtoehtoja eväille ja välipaloille onkin tullut nyt mietittyä päivittäin. Nämä polentaranskalaiset ovat parhaimmillaan uunituoreina, joten evääksi eivät ole paras vaihtoehto, mutta kotona näillä voi herkutella. Meillä nämä maistuivat parhaiten ihan ketsupin sekä tomaattisalsan kanssa. Erilaisia dippejä ja kastikkeita kannattaa kuitenkin kokeilla laajalti löytääkseen oman suosikkinsa.


♥ 7,5 dl vettä
♥ 3 dl polentaa
♥ 1 kasvisfondikuutio
♥ 1 rkl maidotonta margariinia
♥ 1 rkl valkosipulijauhetta
♥ 1-2 rkl ravintohiivahiutaleita
♥ suolaa
♥ mustapippuria

Mittaa kattilaan vesi ja kiehauta. Lisää fondi ja sekoittele, kunnes se on sulanut veteen. Vatkaa polentasuurimot käsivispilällä kiehuvan veden joukkoon vähän kerrallaan. Jatka sekoittamista kunnes polenta kypsyy ja muuttuu paksuksi puuroksi (noin 5 minuuttia).

Nosta kattila pois liedeltä ja sekoita joukkoon margariini sekä valkosipulijauhe ja ravintohiivahiutaleet.

Vuoraa laakea uunivuoka tai pieni uunipelti leivinpaperilla (noin 20cm x 30cm) ja voitele se oliiviöljyllä. Levitä polentapuuro tasaisesti vuokaan. Peitä vuoka kelmulla ja anna jähmettyä jääkaapissa vähintään puolen tunnin ajan.

Leikkaa jähmettynyt polentalevy pitsaleikkurilla tai veitsellä tikuiksi. Levitä tikut uunipellille leivinpaperin päälle. Sivele tai suihkuta niiden päälle oliiviöljyä ja ripottele vielä pinnalle hieman suolaa ja rouhittua mustapippuria. Paista 225 asteisen uunin yläosassa noin 15-20 minuuttia. Tarjoile lämpimänä erilaisten dippikastikkeiden kanssa.